Zoals genoemd op de website
http://excellentescholen.nl mogen een voorhoede van 31 basisscholen en 21
scholen in het voortgezet onderwijs zich vanaf maandag 4 februari als eerste
‘excellent’ noemen. Staatssecretaris Dekker reikte die dag de predicaten
Excellente School 2012 uit, tijdens een feestelijke ceremonie in de Nieuwe Kerk
in Den Haag.
Afgelopen
jaar konden scholen zich aanmelden voor het predicaat Excellente School. 90
basischolen en 52 scholen uit het voortgezet onderwijs grepen deze kans. Een
jury van experts uit de onderwijspraktijk onder voorzitterschap van prof. dr.
Fons van Wieringen (oud-voorzitter van de Onderwijsraad) heeft vervolgens de
scholen bezocht en beoordeeld. Scholen uit het hele land, klein en groot, van vmbo
tot gymnasium.
Quote:
“Excellente scholen zijn scholen die over
de volle breedte goede resultaten halen, zowel op kernvakken als daarbuiten. De
jury kijkt daarbij ook naar de toename van vaardigheden of kennis van
leerlingen op een school en welke bijdrage de school daaraan levert. Daarnaast
spelen de omstandigheden waaronder een school werkt een belangrijke rol. Ook is
de wijze waarop een school zich onderscheidt op een specifiek onderwijsgebied
een belangrijk criterium, zoals de aandacht voor leerlingen die het erg goed
doen of bijvoorbeeld voor leerlingen die juist extra ondersteuning in de klas
nodig hebben.”
Voor
het verkrijgen van het predicaat moet een school voldoen aan een vijftal criteria:
-
onderwijsresultaten (ook in relatie tot de leerlingenpopulatie)
- heldere
visie op onderwijs
- zelflerend
vermogen van de school
- de
omstandigheden waaronder een school werkt
- de wijze
waarop een school zich onderscheidt op een bijzonder
onderwijsgebied, zoals aandacht voor
excellente en hoogbegaafde leerlingen.
Dat klinkt op
papier heel mooi. Maar nu de praktijk.
Het
woord excellent betekent volgens het woordenboek uitstekend, voortreffelijk.
De
scholen op de lijst zijn dus – zo zegt het predicaat - uitstekend,
voortreffelijk. Als je dit bord boven de ingang van een school ziet hangen moet
je als ouder je kind hier heen sturen, lijkt het. Je wil toch uitstekend en
voortreffelijk onderwijs voor je kind!
Echter:
Hoe
meet je excellentie. Daar is geen meetlat voor. Wat jij belangrijk vindt bijvoorbeeld
is waarschijnlijk iets heel anders dan wat ik belangrijk vind.
Gaan ouders nu op basis van het predicaat voor een school te kiezen. Zo
hoef je ook niet meer naar de Open dag lijkt het.
Krijgen
we geen scheefgroei doordat er een extra aantrekkingskracht is voor een school
door het predicaat.
Past
deze school wel bij je kind. En is deze school precies excellent op het gebied dat
belangrijk is voor je kind.
De
toekenning is een momentopname, net zoals een IQ test. Het zijn immers in de
praktijk de mensen in de school die voor de excellentie moeten zorgen, niet het
systeem.
Veel
scholen die geen predicaat krijgen leveren ook excellent onderwijs. Die hebben
echter geen aanvraag gedaan. Hoe herken je die nu?
En
hoe meet je de veiligheid, schoolklimaat, het samengevoel en de vormende taak
in en van de school. Dit zijn niet of moeilijk meetbare
aspecten van de kwaliteit van het onderwijs.
Is de school als deze het predicaat Excellent heeft – of zoals in de
praktijk gezegd wordt ‘een Michelinster’ heeft - op alle terreinen excellent?
Scholen moeten ook ergens anders goed in zijn om het predicaat te
krijgen. Dat hoeven ze echter niet te bewijzen, alleen aan te tonen. Papier is
echter anders dan praktijk. Cijfers zeggen echt niet alles.
Uit het regeerakkoord blijkt dat de Inspectie straks ook moet bepalen
welke scholen zich 'goed' en 'excellent' mogen noemen. Dit lijkt mij een
bedenkelijke ontwikkeling.
Gaan scholen zich qua onderwijs – net zoals al gebeurt rond de Cito –
richten op wat het predicaat vraagt? Eigenlijk moet onderwijs zich richten op
het kind en diens ontwikkeling. Gooien we die nu weg met het badwater?
Echt excellent onderwijs is voor mij iets anders dan bovengenoemde:
Echt excellent onderwijs leert een kind niet alleen te weten en te
kunnen, maar ook te denken. Dat is niet te meten.
Echt excellent onderwijs is een kind laten groeien en bloeien. Dat is
niet te meten.
Voor
mij excelleert een school als ieder kind zichzelf mag zijn en zichzelf mag
worden. School geeft ieder kind de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en te
schitteren. School staat naast het kind om de benodigde gereedschappen aan te
geven, aan te moedigen, de techniek bij te schaven en het kind de beste
prestatie te laten leveren die het kan: zichzelf verwezenlijken. Meet dat maar
eens!
En van meten alleen is nog nooit een kind gegroeid!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten