Wat moet je daar nu mee? Is dit een probleem?
De WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children) is een intelligentietest die kijkt naar de vermogens van kinderen. De score is een schatting van de intelligentie en moet ook als zodanig gehanteerd worden.
Iedere test heeft zijn beperkingen, de WISC (nu versie III) dus ook. Deze sinds september 2002 in Nederland gebruikte test leverde namelijk een nieuw fenomeen op, die ook alleen voor deze test geldt: de kloof.
Wat is nou die kloof?
Bij de WISC III wordt er gebruik gemaakt van 2 IQ metingen: het verbaal IQ (VIQ) en het performaal IQ (PIQ). Samen leveren ze via een formule het Totaal IQ (TIQ) op.
Het verbaal IQ is alles wat te maken heeft met woordenschat, redeningsvermogen, taalgevoel en dergelijke.
Performaal zegt iets over hoe je praktisch met je kennis om gaat: hoe los je bijvoorbeeld een praktisch probleem op, hoe is je ruimtelijk inzicht, maar ook je motorische vaardigheid. Je kennisniveau staat hier buiten, het gaat om hoe je praktisch handelt – non-verbaal.
Het kan gebeuren dat er een hogere score is bij VIQ dan bij PIQ, of juist andersom. Dan spreekt men van een kloof. Daarin bestaan dus 2 varianten: de V/P kloof en de P/V kloof.
Nou is het net met wie je het er over hebt of dat het een probleem is of niet. Sommigen zien dit duidelijk als een aanwijzing voor schoolproblematiek.
Er is in 2002 bij het CBO (Reuver) Nederland onderzoek gedaan naar de kloof.
Wetenschappelijk gezien is de kloof geen probleem. Het kan wel een aanwijzing zijn voor verder onderzoek. Daarbij is het zeer belangrijk dat er gekeken wordt naar de oorsprong van de testverschillen.
Kinderen met een hoger IQ hebben een grotere kans op een kloof. Bij kinderen met een verstandelijke beperking of bij hoogbegaafdheid is het zeker verstandig om na te gaan wat de achtergrond is van de uitval op een bepaalde test.
Had het kind geen zin, was het net ziek geweest of klikt het niet zo goed met de tester.
Bij het verbale gedeelte kunnen verschillen negatief of positief verklaart worden:
- de taal waarin de test afgenomen wordt is het bijvoorbeeld de 2e taal van het kind.
- er is sprake van een niet doorlopende lijn in de school carrière, bijvoorbeeld door schoolwijziging
- er is sprake van bijvoorbeeld gehoor- of geheugenproblemen
- er is sprake van een positief verschil door goede scholingsachtergrond van de ouders
De performaal score kan beïnvloed worden door:
- de jonge leeftijd van het kind, met verminderd tijdsbesef en concentratievermogen
- de angst voor tijdsdruk door het gebruik van een stopwatch
- een voorkeur voor metacognitief werken: bij alles een wat, wanneer en hoe bedenken
- problemen op het gebied van plannen of organiseren
- problemen op het auditieve, visuele of motorieke vlak
- perfectionisme vanuit het kind, het foutloos willen werken
- faalangst, geen fouten willen maken
Dan hebben we het nog niet gehad over:
- complete uitval op maar 1 van de testonderdelen
- als het kind al eens eerder getest is
- als er meerdere zeer opvallende afwijkingen geconstateerd worden
- als het een zeldzaam verschil is, vergeleken met andere kinderen komt het dan bijna niet voor
Wat ook een zeer belangrijke rol kan spelen is of er sprake is van problemen op school, in de breedste zijn van het woord.
Er moet dus niet gekeken worden naar de hoogte van het verschil maar naar het waarom van het verschil. Dan ga je van een geloof in het bestaan van een probleem naar constatering van feiten – die soms een hele andere achtergrond van de reden voor het bestaan van de kloof geven, een waar mogelijk geen probleem achter schuilt.
We zijn in afwachting van de Nederlandse vertaling van de WISC IV. We hopen op een snelle verschijning omdat het iets wat onder diens voorganger erg speelde van de kaart haalt. De grootste verandering met de komst van WISC IV is namelijk het schrappen van het Verbaal IQ en Performaal IQ.
Dorien Kok
http://www.I-CARUS.info

Geen opmerkingen:
Een reactie posten